Personal Signet – Fundamental Human Instinct – 2014

Minulý týden mi dorazilo poštou nové CD mohelnické progové smečky Personal Signet, které nese zajímavý název Fundamental Human Instinct. Už při poslechu prvních tónů jsem tušil, že dělat recenzi této desky nebude zrovna jednoduché. Ovšem můj “základní lidský instinkt” progového fandy velel jdi do toho a tak bych rád napsal pár řádků o této novince.

První song Give Me Reason dává tušit, že si kapela snaží udržet svůj “ksicht” a volně navazuje na předchozí desku Wires. Kytarové vyhrávky protkané pobrukující basou a to vše držené ve středním tempu.Na začátek myslím slušná práce. To druhá skladba Slave For Nothing mě doslova dostala na kolena. Výborný text, super melodie no a ta krátká neustále se opakující basová figura, která se mi zaryla do hlavy a ne a ne odeznít, jedním slovem paráda. Snad mohlo být jen možná trochu kratší kytarové sólo a nechat vyřádit taky mistra tlustých drátů. V pořadí třetí je Prisoned Mind. Tam je těžce slyšet vliv Fates Warning, ale to nic nemění na tom, že i zde pánové odvedli velký kus práce. Krásně propracované vokály, které se nesou stejně jako hudba v duchu arabských stupnic. A vida konečně skladba kde není kytarové sólo. Čtverka Out Of the World je trošičku z jiného soudku a řekl bych, že tady konečně Personal Signet ukazují, že si dokáží pohrát s atmosférou. Hudbu navíc krásně podbarví tentokrát i z velké části klávesy. Pro mě jednoznačně asi nejlepší song. U páté skladby Wires mi trochu vadí, že se objevila už na předchozím EP. Kapela k ní natočila i videoklip, který je možno shlédnout níže, nebo na: https://www.youtube.com/watch?v=vXELzFABvnc  Tato skladba je velice dobrá ale pro mě má místo na minulé desce. Přeskakuji proto na šestku s názvem Man In The Shadows. Ne moc složitý klavír na začátek a vypadá, že tohle bude klidnější záležitost. Nevím proč ale strašně moc mi melodie v této skladbě připadají, že už jsem je někde slyšel. Každopádně perfektní věc, kterou je vhodné si pustit před spaním po náročném dni. Totéž platí i pro další věc Heroine. Tady jde spíš bych řekl až o filmovou hudbu. Melancholie, trochu elektroniky a zkresleného zpěvu a člověk by řekl, že by se to mohlo jmenovat i heroin :-). Moderním způsobem pojatá je i pecka s názvem Paranoya, která celou desku uzavírá. A pozor, na konci si Mumlay střihl i chvilku na fretless bass a tím si u mě získávají další “hvězdičku”. Abychom ale nebyli jenom u muziky tak bych chtěl ještě pochválit i obal desky kde je vidět, že kluci mají smysl pro detail a snaží se i obalem navázat na Wires. Velice hezky zpracovaná je i “vnitřní knížka”, která působí dost psycho. Trochu mě tam nepasuje akorát fotka kapely uprostřed, která s celou věcí nějak moc neladí barvou ani obsahem. I když musím uznat, že kluci jsou tam fešáci 🙂 ale fotka na zadní straně by klidně stačila. Trochu mě ještě zarazila “děkovačka”uvnitř obalu. Řekl bych, že to už se dneska na plnohodnotné alba nedává. Každopádně klukům přeji ať minimálně ještě pár takových desek vydají i v dnešním ne zrovna lehkém hudebním světě.

Sestava:

• Lerry – guitars
  • Mumlay – bass